Menu ☰

Congee bowl z tofu

Zgłębianie Tradycyjnej Medycyny Chińskiej to podróż bardzo ciekawą ścieżką, która, co i rusz, przecina się z wietnamskimi szlakami.
Gdy mieszkałam w Hanoi zachwycałam się kleikami chao zajadanymi na śniadanie, ze wzgledu na ich kremową konsystencję i fakt, że po takiej misce ciepłego jedzenia czułam się super – ciepło w brzuchu, lekko, z energią. Dzięki medycynie chińskiej rozumiem dlaczego – chao, congee, kleik ryżowy to danie, które, szczególnie jeśli gotowane kilka godzin (nawet 6!), ma niesamowicie odżywiające właściwości, jest bardzo lekkostrawne, wzmacnia krew i energię życiową Qi, wpływa harmonizująco na trawienie, działa ochładzająco, ale nie wyziębiająco – czyli jeśli w środku płoniemy ze stresu, to takie jedzenie świetnie wpłynie na schłodzenie tego ognia i tym samym wspomoże płyny ciała, które mogą być wysuszone. Takie jedzenie świetnie nadaje się przy osłabieniu, po chorobie, dla osób starszych, dzieci i każdego, kto potrzebuje wzmacniającego “comfort food”.

Roboty z congee nie ma dużo, potrzeba czasu, a tego, teraz, gdy siedzimy w domach, mamy go pewnie nieco więcej. Można nastawić je super wcześnie rano i zjeść na śniadanie, albo dać mu się pogotować całe przedpołudnie i spałaszować na lekki lunch czy kolację. Tak czy siak – zachęcam do zabawy, a jak Wasze congee pogotuje się 1 godzinę zamiast 4 to też super (wtedy polecam namoczenie ryżu przez noc lub kilka godzin).

Tu podrzucam linki do poprzednich postów o congee: kremowe chao suon, ryż z małżami, chao z podrobami, a tu znajdziecie przepisy: chao z kurczakiem (przepis z czasów gdy jadłam mięso, zachęcam do przejrzenia acz zrezygnowania z tej wersji na rzecz poniższego, wegańskiego i wyśmienitego przepisu ;)), chao z kaszą jaglaną, kleik z czarnego ryżu.

PRZEPIS
2 porcje

1 szklanka brązowego kleistego ryżu (może być każdy inny ryż)
2 szklanki wody + 4 szklanki bulionu z warzyw
1 ząbek czosnku
2 cm kawałek imbiru
sól czarna himalajska
pieprz
pół kostki tofu
2 łyżki sosu sojowego
olej kokosowy do smażenia
olej sezamowy do polania gotowego dania
kilka kropli soku z cytryny

Ryż namaczam przez noc, ale nie jest to konieczne jeśli planujecie naprawde długo gotować congee. Jeśli macie plan gotowania go 1 godzinę to polecam to namoczenie, ryż dzięki niemu jest bardziej strawny. Przed gotowaniem ryż dokładnie płuczę, wsypuje do garnka (wybierz taki, w którym trudno coś przypalić) i zalewam 4 szklankami wywaru warzywnego (jak nie mam swojego to robię z eko kostek) i 2 szklankami wody (proporcje ryż-płyn to 1:5 lub 1:6, jesli gotujecie krócej to nieco mniej płynu polecam; może być więcej wody mniej bulionu). Dodaje przekrojony na pół imbir i obrany ząbek czosnku, przykrywam i zagotowuje na większym ogniu by potem zmniejszyć go maksymalnie i tak zostawiam ryż do gotowania na 3-4 godziny, zaglądam tylko co jakiś czas upewnic się, że nie przykleja się do dna i nie przypala – mieszam, ewentualnie dolewam odrobinę płynu.

Chwilę przed końcem gotowania ogarniam tofu: kroję w kostkę, na patelni podgrzewam olej kokosowy i wrzucam tofu na kilka minut, co jakiś czas mieszając je drewnianą łyżką. Po ok 4 minutach dodaje 2 łyżki sosu sojowego, smażę jeszcze 2-3 minuty i zdejmuję z patelni.

Przed podaniem doprawiam kleik solą i pieprzem i bardzo gorący rozlewam do 2 miseczek. Na wierzchu układam tofu, polewam każdą porcję łyżeczką oleju z sezamu i skrapiam kropelką cytryny. To najprostsza wersja michy, jeśli chcecie ją urozmaicić polecam dodać do niej trochę warzyw, które macie w lodówce – np. marchew, seler naciowy, por, cukinia. Pokrójcie je w małe paski czy kostkę i chwile podsmażcie na patelni po tofu, dodając tam jeszcze ciut oleju kokosowego.
Do tego dania super pasują kiszonki – wtedy możecie pominąc sok z cytryny bo smak kwaśny przyjdzie z kiszonego ogórka, kapusty czy buraka czy co tam macie.
Jeśli w waszych szafkach są orzeszki ziemne lub sezam – podprażcie je przez chwile na gorącej patelni i posypcie danie dla jeszcze bogatszej feerii smaków i struktur.
Smacznego, zdrowego posiłku 🙂

Tagi: , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *