Menu ☰

Proste i szybkie tofu z pomidorami – dau phu sot ca chua

Kuchnia wietnamska bardzo mocno opiera się na mięsie i rybach, ale można poszperać i znależć wiele przepisów bazujących na tytułowym tofu. Jestem pewna, że polubicie je w tej właśnie wersji – złote i lekko chrupiące, zatopione w pysznym, słodko–kwaśno-słonym sosie pomidorowym. Zaserwowane z ryżem (najsmaczniej – z jaśminowym:)) lub makaronem ryżowym stanowi doskonały obiad, który dostarczy naszemu organizmowi tyle białka co obiad mięsny. Nie raczcie się nim tylko zbyt często, we wszystkim najważniejszy jest balans, zatem i z soją (szczególnie w tej niefermentowanej formie), nie należy przesadzać. Dodatkowo tofu ma ochładzające właściwości co pozwala oczyszczać organizm z toksyn, jednak, szczególnie zimową porą, warto spożywać je po obróbce cieplnej, z dodatkiem rozgrzewających przypraw.

W przepisie wykorzytuję sos rybny – wegetarianie z powodzeniem mogą zastąpić go sojowym.

Składniki na 2 większe lub 3 mniejsze porcje:

250 g tofu
3 pomidory
1 ząbek czosnku (drobno posiekany)
1-2 szalotki drobno posiekane (lub mała cebulka) – opcjonalnie
szczypiorek (ilość wg. uznania)
1 łyżka sosu rybnego (lub sojowego)
1 łyżeczka cukru (u mnie ksylitol)
olej roslinny do smażenia (polecam kokosowy)
do posypania: kolendra, bazylia tajska, pieprz

Tofu dokładnie odciśnij z wilgoci przy pomocy papierowych ręczników. Pokroj w kostkę, ok. 2×2 cm.
Na patelni lub w woku rozgrzej warstwę oleju, tak by tofu sie w nim lekko skąpało. Smaż z obu stron na złoty kolor (potrwa to około 7-8 minut). Przełóż na talerz wyłożony papierowymi ręcznikami by pozbyć się nadmiaru tłuszczu. Część tłuszczu zlej, pozostawiając na patelni niewielką ilość.
Pomidory pokrój w czwórki lub ósemki, a szczypiorek pokrój w dłuższe kawałki. Ponownie rozgrzej patelnię z olejem, podsmaż szalotkę i czosnek aż zmiekną, dodaj pomidory, sos rybny, cukier i szczypiorek. Nie mieszaj przez chwilę, daj pomidorom lekko zbrązowieć, nastepnie obróć. Po około 5 minutach sos jest gotowy. Jeśli odparował zbyt szybko – dodaj trochę wody (jeśli chcesz by sos był rzadszy dodaj więcej wody i daj mu się jeszcze podusić kilka minut). Dodaj tofu i smaż 1 minutę delikatnie mieszając. Serwuj posypane porwanymi liśćmi kolendry i (ewentualnie) bazylii tajskiej oraz czarnym pieprzem. Smacznego!